Terwijl het in grote delen van de wereld economisch gezien uitdagende tijden zijn voor ondernemers, liggen er in Afrika steeds meer kansen. Dat inzicht wordt ook gedeeld door Clarks, de Britse schoenenfabrikant die inmiddels over de hele wereld actief is. Met de opening van twee winkels in Nairobi zet het bedrijf nu ook de eerste stappen op Afrikaanse grond. De winkels worden geopend in samenwerking met de Keniaanse holding Nakumatt, die daarnaast ook nog van plan is om drie vestigingen van de schoenenwinkelketen Skechers te openen.

nakumatt-clarks-shop

Grote investering voor een succesvolle start

Nakumatts topman Thiagarajan Ramamurthy legt uit dat er flink geïnvesteerd wordt om de lancering van de nieuwe schoenenwinkels een succes te laten worden. Er is maar liefst 480 miljoen dollar gereserveerd om de introductie van deze nieuwe winkels in Afrika zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat geld is onder meer nodig voor de huisvesting van de winkels, de inrichting ervan en trainingen voor het nieuwe personeel. De eerste doelstelling voor de komende drie jaar is om in Kenia een miljoen paar schoenen op jaarbasis te gaan verkopen. Ter illustratie: wereldwijd verkoopt Clarks jaarlijks zo’n vijftig miljoen paar schoenen over de hele wereld.

Begin van een nieuwe strategie

Abbas Fatepurwalla, Clarks Africa Brand Manager, legt verder uit wat de plannen voor de komende jaren zijn. Een groei van het aantal winkels in Afrika staat daarbij centraal. Wereldwijd mikt Clarks op zo’n honderd nieuwe winkels per jaar, waarbij het Afrikaanse continent een aanzienlijke rol zal gaan spelen. Nakumatt is daarbij een interessante partij, aangezien deze holding eerder al succesvolle winkels opzette met Westerse merken als Revlon en L’Oreal.

Het schoenenmerk Clarks werd in 1824 in 1825 opgericht door de broers James en Cyrus Clark en is inmiddels goed voor een jaaromzet van 1,4 miljard dollar. In Nederland kennen we het merk met name van de Clarks Originals en Clarks tassen.