Fysieke winkels zijn ouderwets. Tegenwoordig kopen we alles digitaal. Zelfs voor boodschappen gaan we de deur niet meer uit. Bij de digitale verkoop van producten, komt ook een goed staaltje e-commerce marketing bij kijken. Deze marketing kan je uitsplitsen in drie stappen. Ten eerste, potentiele klanten naar je website dirigeren. Vervolgens het kopen van het product waar de klant naar op zoek is. Tenslotte houd je de klant het liefst zo lang mogelijk verbonden aan je merk en/of product. Maar hoe pak je dit nou aan? In deze blog schrijf ik vier tips om je online verkoop te verbeteren.
Bijverkoop
‘Wil je nog slagroom bij de taart?’ is misschien wel het meest klassieke voorbeeld van bijverkoop. Deze truc geldt net zo goed voor de digitale wereld. Bijverkoop draait om de klant verleiden tot een beter of extra product ten opzichte van de aankoop die hij of zij initieel in gedachten had. Neem daarbij wel de portemonnee van de klant in acht en verkoop een product binnen de bandbreedte van de origineel rijzen. En zorg dat het product gerelateerd is aan het originele prdouct.
De kracht van social media
Tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven: social media. Misschien begonnen als een leuk platform waar je je verhalen deelt, maar inmiddels een goudmijn voor data van gebruikers. Voor bedrijven is social media dé manier om in contact te komen met hun doelgroep. Op het moment is Instagram de snelst groeiende sociale app. Post aantrekkelijke foto’s en gebruik hashtags op een strategische manier.
Voorkom achtergelaten winkelwagentjes
Het is de harde waarheid: iedere keer dat een klant zijn winkelwagentje achterlaat, verlies je geld. Bijna driekwart van de online aankopen wordt vlak voor de betaling afgebroken. De voornaamste reden is vaak de extra kosten door bijvoorbeeld belasting of verzendkosten, of wanneer je nog een account moet aanmaken om een prodcut te kopen. Een effectief redmiddel van het verlaten winkelwagentje is het nasturen van een email, waarin je de klant overtuigd terug te keren naar de webiste en zijn product aan te schaffen.
E-mail subscriptie
Dan kom ik meteen bij het volgende punt: de digitale nieuwsbrief. Zorg dat de bezoeker van je website zijn e-mail adres achterlaat. Ten opzichte van social media, oogt een e-mail veel persoonlijker. Daarnaast geeft het je meer ruimte voor je verhaal ten opzichte van een post op social media. Er zijn allerlei tips om succesvolle email campagnes te hanteren. Stuur bijvoorbeeld een welkomsbericht als een klant zijn eerste aankoop doet, geef speciale kortingen en houd de klant op de hoogte van speciale acties.